Svar: Spisevaner - 3 år, 6 mdr.
30. november 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Som udgangspunkt synes jeg ikke vi som voksne skal kræve at børne skal smage, tygge og synke maden. Det er ikke rart at blive tvunget til at spise eller smage og lysten til at spise generelt, vil naturligt kunne blive påvirket. Det er også sådan, at hvis barnet først har sagt at det ikke har lyst til at spise og derefter bliver tvunget til at smage på maden, så vil maden naturligt ikke smage særlig godt... De gange hvor din datter smager på maden fordi du har sagt det - hvad reaktion får du? Har hun nogensinde reageret med "Ih altså, det smager meget bedre end jeg troede, det vil jeg gerne have mere af?!". De fleste børn vil måske spise det der afkræves, men vil ikke føle nydelse ved det og de vil ikke lære at maden smager godt på den måde ...
Jeg synes derimod at det er vigtigt at servere lidt forskeligt og så lade barnet spise det, som barnet viser lyst til. Og det er vigtigt at se på barnets indtag af mad over flere dage og sikre barnet så stor variation som muligt dag for dag og også hele dagen igennem. Hvis din datter får grøntsager om eftermiddagen, så behøver du ikke gå i spåner over at hun om aftenen spiser mere pasta og frikadeller end grøntsager og aftenmaden kan dermed forløbe mere roligt og rart for alle :)
Det vil ofte også være sådan at hvis barnet oplever det at spise som noget dejligt, hyggeligt og rart, hvis stemningen er god ved bordet, hvis mor og far spiser samme mad og de tydeligt sætter pris på maden, ja så vil barnet naturligt ofte også på et tidspunkt selv interessere sig for at smage mere og udvide mad-repertoiret. Du kan lade din datter få den mad, som hun med sikkerhed spiser og er tryg ved, du kan komme en ny fødevare på hendes tallerken men ikke kommentere specielt omkring det, bare sige hvad det er, hvis hun spørger. Jo flere gange hun får det serveret, jo mere tryg bliver hun ved det og jo mere vil hun naturligt selv begynde at smage, når hun er parat :)
Det er også rigtig vigtigt at din datter få mad, når hun siger at hun er sulten og at du ikke kræver at hun venter til maden står på bordet. Det er netop vigtigt at anerkende hendes sultfornemmelse så hun lærer at føle sult og mæthed. På samme måde skal hun derfor heller ikke kræves at spise op, hvis hun siger at hun er mæt og ikke kan spise mere ... :)
Med den alder hun har, vil hun fint kunne være med i køkkenet og kan deltage i madlavningen og i borddækningen, så hun naturligt også får lyst til at spise mere og også lærer at det med mad, er noget I prioriterer, noget I sætter pris på. Det er ikke bare noget der skal overstås i en fart.
Hun skal have mange små måltider dagen igennem - 3 hovedmåltider, morgenmad, frokost og aftensmad og derudover skal hun have mellemmåltider om formiddagen og eftermiddagen og evt. også et ekstra aftenmåltid inden hun kommer i seng. Lidt og tit er vigtigt for at sikre hende energi nok til hele dagen.
Du skal naturligvis sørge for at det er et sundt indtag hun får. Hun skal ikke have sukkerholdige produkter eller meget fede produkter, men skal spise sundt og nærende. Om eftermiddagen kan en grovbolle med lidt smør, ost, frisk frugt være en god idé og du kan også give hende råkost af forskellig slags, netop for at få lidt grøntsager i hende der, hvis det er dem det kniber med til aftensmaden :)
Din datters højde og vægt passer meget fint sammen og hun lyder til at være en pige i god trivsel. Hun lyder ikke til at være overvægtig, men det er rigtig fint at du er opmærksom :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske