Svar: Spisevaner - 3 år, 6 mdr.

30. november 2011

Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)

Som udgangspunkt synes jeg ikke vi som voksne skal kræve at børne skal smage, tygge og synke maden. Det er ikke rart at blive tvunget til at spise eller smage og lysten til at spise generelt, vil naturligt kunne blive påvirket. Det er også sådan, at hvis barnet først har sagt at det ikke har lyst til at spise og derefter bliver tvunget til at smage på maden, så vil maden naturligt ikke smage særlig godt... De gange hvor din datter smager på maden fordi du har sagt det - hvad reaktion får du? Har hun nogensinde reageret med "Ih altså, det smager meget bedre end jeg troede, det vil jeg gerne have mere af?!". De fleste børn vil måske spise det der afkræves, men vil ikke føle nydelse ved det og de vil ikke lære at maden smager godt på den måde ...

Jeg synes derimod at det er vigtigt at servere lidt forskeligt og så lade barnet spise det, som barnet viser lyst til. Og det er vigtigt at se på barnets indtag af mad over flere dage og sikre barnet så stor variation som muligt dag for dag og også hele dagen igennem. Hvis din datter får grøntsager om eftermiddagen, så behøver du ikke gå i spåner over at hun om aftenen spiser mere pasta og frikadeller end grøntsager og aftenmaden kan dermed forløbe mere roligt og rart for alle :)

Det vil ofte også være sådan at hvis barnet oplever det at spise som noget dejligt, hyggeligt og rart, hvis stemningen er god ved bordet, hvis mor og far spiser samme mad og de tydeligt sætter pris på maden, ja så vil barnet naturligt ofte også på et tidspunkt selv interessere sig for at smage mere og udvide mad-repertoiret. Du kan lade din datter få den mad, som hun med sikkerhed spiser og er tryg ved, du kan komme en ny fødevare på hendes tallerken men ikke ...

Annonce

... kommentere specielt omkring det, bare sige hvad det er, hvis hun spørger. Jo flere gange hun får det serveret, jo mere tryg bliver hun ved det og jo mere vil hun naturligt selv begynde at smage, når hun er parat :)

Det er også rigtig vigtigt at din datter få mad, når hun siger at hun er sulten og at du ikke kræver at hun venter til maden står på bordet. Det er netop vigtigt at anerkende hendes sultfornemmelse så hun lærer at føle sult og mæthed. På samme måde skal hun derfor heller ikke kræves at spise op, hvis hun siger at hun er mæt og ikke kan spise mere ... :)

Med den alder hun har, vil hun fint kunne være med i køkkenet og kan deltage i madlavningen og i borddækningen, så hun naturligt også får lyst til at spise mere og også lærer at det med mad, er noget I prioriterer, noget I sætter pris på. Det er ikke bare noget der skal overstås i en fart.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun skal have mange små måltider dagen igennem - 3 hovedmåltider, morgenmad, frokost og aftensmad og derudover skal hun have mellemmåltider om formiddagen og eftermiddagen og evt. også et ekstra aftenmåltid inden hun kommer i seng. Lidt og tit er vigtigt for at sikre hende energi nok til hele dagen.

Du skal naturligvis sørge for at det er et sundt indtag hun får. Hun skal ikke have sukkerholdige produkter eller meget fede produkter, men skal spise sundt og nærende. Om eftermiddagen kan en grovbolle med lidt smør, ost, frisk frugt være en god idé og du kan også give hende råkost af forskellig slags, netop for at få lidt grøntsager i hende der, hvis det er dem det kniber med til aftensmaden :)

Din datters højde og vægt passer meget fint sammen og hun lyder til at være en pige i god trivsel. Hun lyder ikke til at være overvægtig, men det er rigtig fint at du er opmærksom :)

Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder